Sunday, May 29, 2011

Susu Ibu adalah yang terbaik

Get back to work last week. Hmm.. sungguh runsing bila nak tinggalkan anak untuk pertama kali sejak dilahirkan.

Untuk pengetahun semua, sejak zaim berumur sehari.. aku tak penah tinggalkan zaim. NEVER. Ke mana saja aku bawa dia. Kadang mak aku pesan, "nak jalan2 pegi la.. ibu boleh jaga zaim". Tapi aku tak sanggup nak lepaskan zaim. Kalau boleh satu saat pun aku tak mahu rugi masa bersama zaim.

Padahnya, hari pertama kerja.. aku nangis kat sekolah. Cuba cover and pegi toilet padahal jam baru pukul 8 pagi.

Time drive nak pegi keja pun aku dah tahan2 sebak. Adoiii..

Pukul 9 pagi, ciknen rasa sakit, rasa bengkak. Lagi la sayu, teringatkan zaim yang fully breastfeed. Cepat2 pegi pump, alhamdulillah dapat 5 oz.. Rezeki Zaim.. Next session, pump around 12 tghari..4oz..

Zaim hanya minum susu ibu. Aku dah nekad nak usahakan fully breastmilk kat zaim. Syukurlah dah masuk 3 bulan, aku berjaya susukan sepenuhnya Zaim.

Balik keja pukul 1.35tghari, trus drive dgn hati berbunga nak jumpa anak.. 2.15ptg baru sampai umah babysitter(jiran sebelah jer pun..)

Kak Nah (babysitter) cerita; zaim nangis pukul 9 lebih.. puas pujuk.. minum susu byk jugak... dkt pukul 11 baru berenti nangis..

Sedihnya aku dgr. Kak Nah kata dia cuba seminggu dulu, kdg ada budak tak serasi kata dia.

After seminggu, zaim makin goodboy, susu yang aku bekal.. lebih kurang 5oz zaim akan habiskan kalau siang. Lega nya, Kak Nah pun setuju nak continue.. Kak Nah sangat memahami niat aku nak zaim hanya minum susu badan..

Zaim tido masa aku nak ambik dia. Aku terus kejut dan susukan dia. Love that moment so much. Lebih-lebih lagi bila zaim pandang ibu masa ngempeng. Hehehe...

Susu Ibu adalah yang terbaik.

13 comments:

♥ Elin Adrenalin ♥ said...

hye..sy stuju susu ibu adlh yg terbaik!
tp kebelakangan nih susu sy kurang lumayn bile pum. ;( mungkin stres memikirkan sarah x nak botle feeding..x lama lagi sy akan rasa mcm mana awk rasa lah yer..lgi seminggu jer dh nak start keje...3 blulan berkepit dgn sarah...nnti ank x nangis mak yg lebih2..hihi apa pun tahniah lah dah 3 bulan awk berjya breastfeed hensem boy!.. ;)

Unknown said...

alhamdulillah , murah rezeki Zaim..saya pun baru seminggu masuk kerja,setakat ni masih fully breastfeed Ilyaas.n sy faham sgt perasaaan nak tinggalkan anak utk first day, rindu yang teramat..tp sy pernah buat test hantar anak ke rumah babysitter half day few days before sy mula kerja utk tgk baby serasi tak dgn babysitter + ok dgn bottle feeding.
alhamdulillah semuanya ok for now..
cemburu juga dgn awak sbb keja cikgu, dpt balik awal jumpa anak..waaa, sy 530 br keluar ofis, jem etc lagi...6.15 paling awal boleh amik anak..

sha said...

aaa bestnye shareeda dpt balik pukul 1. ni yang teringin nak apply jadi cikgu nih. penat tiap ari kena balik lewat2. kadang tu pukul 8 baru sampai rumah...

rDnA said...

sokong..susu ibu adalah yang terbaik!!!murah rezeki zaim ibu dia bnyk susu..

Mrs Shareeda said...

To Siti NurJ3nab-
awak jgn stress. at 1st masa sy pump pun dpm 1oz je. tapi wat regular pump session. yg penting jgn putus asa. teruskan pump and bila dpt sikit, jgn sedih.. syukur coz awak still ada susu. heheh.. sangat bersemangat pulak saya ek.. anyway, welkam back to work.. sedih awal2 tuh biasalah.. hehe

Mrs Shareeda said...

To aThidEaN
sokong breastfeed jugak ke.. good..good.. ehehe..mmg parah masa mula2 keja ari tuh.. siap tengok video anak kat henpon bila free. ekekek.. kadang keje cikgu pun ada balik lambat.. kalo meeting ke, latihan sukan ke.. heheh.. tak tentu gak.. nasib baik last week tgh exam mid-year. blh balik awal hari-hari..

Mrs Shareeda said...

To Fasha -
eheh. mmg best, even kul 1 lebih pun, rushing abis time punch card. slalu top 5 lah. hahah.. rindu gile ngan anak..meh la apply cikgu.. time cuti skolah la paling syok.. ehehe

Mrs Shareeda said...

To rDnA -
syukur.. zaim kan anak ibu.. mesti la minum susu ibu.. ehehe

Mrs.Qarlista said...

shareeda..bleh tak citer mule2 letak baby kat umah BS nak kene bekalkan berape botol susu and berapa oz untuk setiap satu botol tu..tq :)

Mrs Shareeda said...

Mrs Qarlista -
oh.. sy 1st hantar tu bagi 2 botol. Kira yg 8oz la semua. Then dah bajet slalu zaim nak susu pukul 9 lebih ngan 11 lebih ngan 1 lebih.. so kakak tu akan isi 2 oz skali bagi. Itu bajet sy utk sekerat hari je la..

Dayah @ Real Ummu said...

Susu ibu mmg terbaik..teruskan usaha murni walaupun ia memrlukan pengorbanan di tempat kerja,

salam perkenalan dari Penang

http://imtiyazs.blogspot.com/

Mrs Shareeda said...

Dayah..

hmm.. mmg perlu berkorban kan.. bila perasan dah waktu pump, trus bergegas pumping..takpe la.. janji hati senang tahu anak kita dpt minum susu ibu dia kan. u dr penang kan.. camne nak join penang bf support yer..? i dr sbrg jaya..

cerita ceriti kak sarah said...

sus ibu mmg yg terbaik..sgt bangga dengan ibu2 yang susukan bayi mereka.
luckily i'm on of them. luv breastfeeding so much :)
mama2 bf, jom berkenalan..
http://permatacintaku.blogspot.com/2011/11/pentingkah-dha-dalam-susu.html